Valpningen

Jag har ju inte skrivit mycket om vad jag upplevde och kände under valpningen.. Och nu har jag ju skrivit klart artikeln så det känns som att det kan vara dags nu..

Att vara med under en valpning har varit något jag längtat efter i många år, men det har aldrig funnits en chans att vara med.
När jag på onsdagen den 25 februari gick över till Jepser och Anna-Lena med min dator, lite kläder och kamera hade jag ingen aning om vad jag faktiskt skulle vara med om. Jag har ju läst troligt mycket om hur det kan gå. Det kan ju gå helt åt skogen, ett sent kejsarsnitt som tar död på både valpar och tiken eller så kan det gå helt perfekt och alla klarar sig och mår bra. Och sen allt där emellan!

Vi åkte till ica och köpte mat, godis, dricka och druvsocker i mängder! Vi bunkrade verkligen upp i utifall det skulle dra ut på tiden.
När vi kommit hem med allt, lagat mat och ätit var det bara att vänta. Och det fick vi göra i mängder.. Jag kom dit vid 13 på onsdagen, klockan 02 gick Elins vatten och inte förrän 07 kom första valpen ut. Som jag berättat tidigare så dog den första lilla valpen, den föddes 06.50 om jag inte minns fel.. Elin var mycket stressad innan den fösta valpen kom ut och värkarbetet var inte i full gång.. Vi tog Elin och sprang upp för trappan till övervåningen några gånger för att få igång värkarna.

Efter första valpen kom den andra valpen ganska snabbt, och Elins värkarbete var ordentligt igång.. Den andra valpen föddes 07.05 och efter det rullade det på i en perfekt takt. Efter varje valp väntade Elin ca 30-50 minuter innan hon födde ut nästa. Det gav henne tid att hälsa på sin nya valp, låta den dia lite. Det gav också oss tid att väga valpen och skriva ner när valpen föddes och lite om hur den såg ut.
Nummer tre var den första jag tog emot, Jesper hjälpte mig att ha sönder fosterhinnorna  och klippa navelsträngen. det var en hane.
Nummer fyra var den första tiken också den kom snabbt ut.
Nummer fem kom när Elin ville ut och kissa. Hon hann aldrig ens börja kissa innan hon krystade ut valpen och jag tog emot den i en handduk. Jag öppnade fosterhinnorna och halvsparang försiktigt in i huset. Det var en hane, så nu var det fyra hanar och en tik.
Nummer sex var besvärlig för Elin, den tog lång tid att krysta ut och tillslut ställde hon sig upp tog några steg och hamnade med bakdelen mot ett hörn i valplådan och krystade igen. Valpen kom ut och jag var beredd med en handduk. Jag blev väldigt chockad när valpen kom ut, det såg inte ut som en valp ärligt talat..
Det var en svartgrön klump och jag blev nästan rädd när jag såg den.. Jag gav den till Anna-Lena som stod på knä bredvid mig. Hon öppnade fosterhinnorna och klippte navelsträngen och först då såg det ut som en valp. Den var medtagen och slö men återhämtade sig snabbt och var snart framme vid juvret och diade.

En stund efter sexan ville Elin ut och kissa igen, Anna-Lena tog Elin i koppel och jag följde efter med en handduk i händerna. Elin gick ut i den snöbeklädda trädgården, ut i den djupare snön och satte sig för att kissa. När hon kissat klart började hon krysta och nu visste jag verkligen vad som var på gång och jag kunde se valpen komma i förlossningsvägen. Jag tog ett steg fram och var beredd. Valpen kom lätt ut och den här valpens fostersäck var helt normal i färgerna. Jag öppnade fostersäcken så att valpen kunde andas och halvsprang in medan jag gnuggade den torr. När jag kom in såg jag att valpen inte andadades längre, jag gav valpen till Anna-Lena och hon slungade den efter att ha klippt navelsträngen. Det tog några sekunder innan den andades igen men efter det mådde den bra och var förvånansvärt pigg.

Elin mådde bra under hela valpningen men var trött mot slutet. Elin och valparna mådde väldigt bra efter valpningen och Elin var riktigt duktig med valparna redan från början.

Det här är en mycket nedkortad verision av den artikel jag skrev tidigare och jag har inte skrivit så ingående om någonting. Jag kommer att ge er chans att läsa hela artikeln en vecka efter att tidningen kommit ut. Jag skrev tidigare idag en ny artikel om valpar till det här numret som nog kommer ut ganska snart. Jag vet inte om jag låter er läsa den med.. Kanske bara lägger ut informationen som är viktig i sammanhanget. Vi får se..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0