Superglada nyheter!

Eller nyheter kanske det inte riktigt är eftersom vi vetat ett tag men för de flesta andra blir det nog nyheter:
Elin är dräktig! :D
Och hon är inte bara lite dräktig, hon är überdräktig! Jag mätte hennes mage igår och hennes omfång var då 73cm.. Förra gången var det 94 någon dag innan valpning och sist ökade hon stadigt med 10cm i veckan.. Det betyder att vi kommer att ha en gigantisk Elin i slutet av denna månad!

Jag fotade henne också igår och jag ska ta några fler foton senare idag så att ni får se min valpmaskin (;
Både jag och Anna tror på 8-10 valpar men risken är att de är fler eftersom att hon är så extremt stor så här tidigt.. Runt den 18 mars fäste äggen i livmoderhornen och efter det har de börjat växa till små puppisar :D

Idag är Elin på dygn 44 om jag räknat rätt men det låter vettigt.. Hon är nu inne i vecka sex och det är först nu det verkligen börjar hända grejer på riktigt!

I vecka 6 blir fostren cirka 7 cm långa och man kan se att delar av rörbenen har börjat att förbenas. Päls börjar växa runt dag 45 (den 11 april). Fosterutvecklingen är nu inne i fosterperioden. Då färdigbildas organen och fostren mognar och växer. De växer med en bestämd hastighet i början. Därefter blir tillväxthastigheten mer påverkad av yttre omständigheter som till exempel moderkakans funktion, tikens kondition och antalet foster. Fostrens relativa tillväxt är störst i början av fosterutvecklingen, medan den absoluta vikten ökar mest under dräktighetens sista tredjedel.


Vecka 7: (~16-22 april)
Fostren är nu ca 10 cm långa. Livmodern fyller stora delar av buken. Vid den här tiden brukar fostren vara så starka att man kan känna fosterrörelser och senare också se rörelser genom bukväggen. Tiken blir allt rundare om magen och det ingen tvekan om att hon är dräktig. Nu växer fostren så det knakar...

Nästa helg (då Elin går in i vecka 7) flyttar jag in till Jesper och Anna (: Stackars dem säger jag bara! Jag jobbar ju ständig kväll så första veckan kommer det nog bli kallabalik när jag kommer hem efter jobbet vid halvettiden på natten. Hundarna blir ju liksom lite glada när jag kommer hit så det kan bli spännande innan de fattar att jag ska bo här till midsommar ungefär..

Här har ni bilder från idag:





















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0